Tuesday, November 16, 2010

#275... Alaf baru & Peradapan

Post ini ajak berbeza sedikit tetapi ini sedikit sebanyak boleh melegakan perasaan saya yang agak membara sejak pagi tadi. Saya yakin dan pasti masing- masing mempunyai definasi sendiri mengenai adap.

Mengikut Wikipedia Adab, in the context of behavior, refers to prescribed Islamic etiquette: "refinement, good manners, morals, decorum, decency, humaneness".[1]  While interpretation of the scope and particulars of Adab may vary among different cultures, common among these interpretations is regard for personal standing through the observation of certain codes of behavior.[2] To exhibit Adab would be to show "proper discrimination of correct order, behavior, and taste

Tanpa adap tiadanya permodenan atau pembangunan, akan tetapi dia alaf 21 sekarang manusia seolah kekurangan adap sesama manusia. Bagi saya mereka atai individu agak biadap segi percakapan, tingkah laku, adap berjumpa orang baru dan sewaktunya.

Makna atau definasi biadap adalah
istilah untuk orang yang tak beradab, penjelasan secara umum kepada salah satu anggota masyarakat dari sebuah bangsa atau ethnos, penjelas sifat inferior peradaban masyarakat kota, Sebagai idiomatis dalam penggunaan sebagai figuratif, biadab dapat pula merujuk kepada kelompok individu yang brutal, kejam, dalam penyelesaian persoalan antar masyarakat diselesaikan melalui perang, penggunaan kekerasan secara pisis atau pisik antara lain dengan teror, intimidasi, adu parang, tombak dan panah atau menjelaskan pada sebuah masyarakat yang tanpa adanya hukum ketertiban umum

Situasi,

Engkau ni bodoh ke apa? Boleh x guna otak engkau

Saya:

Manusia di jadikan dengan kepandaian yang berbeza dan kelebihan yang berbeza siapa kamu untuk melayakan diri kamu untuk panggil orang lain bodoh sedar ker kamu pun ada kekurangan yang hampir same dengan orang yang kamu panggil bodoh. Biler anda bercakap begitu, saya rasa anda yang x mengunakkan minda anda yang bijak untuk berbicara dengan manusia yang lain. Anda yang bijak..anda nilaikan sendiri.
(Info saya bukan sempurna adakala saya biler saya marah ini adalah antara ayat yang saya maki dalam hati)

Situasi,

Pasal engkau punya report aku kena F*** dengan CEO

Saya:

HEHEHER>> dengan segala bangga ada aku KISAH!!
Gua kisah sebab tidak tentu pasal saya kena marah sebab Report yang di hantar ker Management. Sila pikir sendiri, Jika anda buat kerja dengan bijak saya rasa anda tidak akan marah. Ingat! Ini kerja kenapa nak EMO bagai nak giler siap maki segala.Saya tidak buat salah sebab saya di suruh membuat report berkenan..
Jika anda tidak puas hati sila jumpa ngn Bos saya. Sekian..

Situasi:

Engkau x paham, engkau kan Bangang...

Saya:

Chop!
Saya confused! Biler mase anda explain atau terangkan situasi yang berlaku. Naper nak kena Biadap macam tue sekali? Tidak kena mengena langsung kan. Nothing left for me to say..

Situasi:

Invitation penting sila invite kepada tuan punya badan..

Saya:

Kita orang melayu penuh dengan adap kesopanan.JIKA ada kenduri atau sebarang majlis yang hendak di jemput saya syorkan siler berjumpa dengan empunya diri sendiri jikalau tidak sempat ingin saya syorkan telefon orang tersebut. Itu yang lebih baik daripada yang lain. Kita kaya dengan adat, tanpa adat siapalah kiter.


Post ini tiada kena mengena samada hidup atau yang mati.
Ini semua adalah luahan dan permerhatian seorang insan biasa. Sekian.

No comments: