Monday, October 4, 2010

#204... Berhenti mengharap

Mungkin ada di luar sana yang sedang menbaca
nukilan ini hanya penyembuh luka
yang dalam hanya empunya yang tahu
akan asal usulnya...

Tatkala aku menyusur jalan biasa
sesak tidak terhingga
pelbagai ragam manusia tidak terkira
hati terusik dengan bicara di radio
hati merindu yang jauh
tatkala hati cuma berceria
lain jadinya...

Aku hanya manusia biasa
punya perasaan seperti semua
adakalnya aku tertewas seperti yang lain jua
tapi itu tidak boleh di jadikan alasan untuk
memukul ku dengan makian
menghimpit ku dengan umpatan
membuang ku dengan pukulan
ku terasa diri ku jauh dariNya

Dalam diam diri berdoa
mengharap keampunan darinya
berharap aku dimaafkan oleh semuanya
aku mengaku sesungguhnya diri ku tidak sempurna
aku hanya manusia hina di mataNya kerna
ku cuma meminta pertolongan tatkala hati
di himpit kesusahan,
di hurung dengan kepayahan,
di racun dengan hasutan...
Ya Allah sesungguhnya aku lupa kerna ku hanyut
dalam keduniaan...

Dalam harapan,
ku memohon hati ini supaya tabah
menjalani kehidupan yang seadanya
senyum tatkala umpatan atau kejian yang di jeritkan
sabar meniti episod kehidupan yang kejam
berdiam diri di kala di tegur dalam urusan kehidupan
menyayangi orang yang mengambil berat tentang diri
berusaha untuk memperbaiki segala kelemahan diri
menerima segalanya segala qadak dan qadar ilahi...

Dalam masa terdekat apa yang ku ingin
aku hanya mahu berdiri di depan lautan
mengarang karangan dengan luahan
agar hati ini dapat tenang
di kala fikiran tepu dengan karenah keduniaan..
ku harap ini dapat jadi kenyataan!
Amin...

Kala ini aku mendengar lagu berhenti berharap dari indonesia
dan ku mohon dari sheila majid dari malaysia
isi dan maknanya berbeza
tapi ku berkata yang sama
Harapan ku tetap yang sama
Cuma mengharap diri tidak berbeza.

JieJah's Say...
Ini hanya nukilan saya
tidak kena mengena dengan sesiapa
hanya sekadar luahan semata...

-Tamat-

No comments: